Birkenstock, czyli od szewca do światowego potentata.
Historia obuwia Birkenstock sięga 1774 roku, kiedy to Johann Adam Birkenstock zarejestrował zakład szewski w Langen – Bergheim. Pod koniec XIX wieku wnukowi Johanna, Konradowi, nie wystarczała już naprawa i produkcja obuwia na zamówienie. Postanowił stworzyć but, który odzwierciedlałby prawdziwy kształt ludzkiej stopy. Zaprojektował, a z czasem sam rozpoczął produkcję profilowanej wkładki do obuwia niestandardowego. Na początku XX wieku nabył już fabrykę i rozpoczął masową produkcję. Jednocześnie wraz z synem zaczął ulepszać wkładki i tworzyć elastyczne sklepienia pozwalające wykorzystać je w masowej produkcji obuwia. Dopracowywanie szczegółów zajęło 50 lat i zaowocowało opatentowaniem tzw. niebieskiej wkładki. Ostatecznego przełomu dokonał wnuk Konrada, Karol, który wykorzystał wkładki dziadka i zdobytą przez lata wiedzę o strukturze stopy i zasadach ruchu ludzkiego ciała. W 1964 roku na rynek trafiły pierwsze zdrowe i wygodne sandały, w których można było „chodzić jak boso”.
W zgodzie z naturą.
Fenomen butów Birkenstock tkwi w anatomicznie ukształtowanych podeszwach, które sprawiają, że waga ciała rozkłada się równomiernie na całej podeszwie stopy, a poprzeczna rozpórka pozwala ustawić się palcom w prawidłowej pozycji. Dzięki temu można w nich w każdych warunkach długo stać, chodzić i biegać bez odczuwania zmęczenia czy bólu. Znaczenie mają też wykorzystane w produkcji naturalne surowce : korek, spieniony kauczuk, przędza jutowa i mleczko lateksowe.
Do pracy, na wycieczkę oraz w domu.
Obecnie obuwie produkowane jest zarówno przez firmę matkę, jak i wchodzące w skład koncernu spółki. Podstawowa linia Birkenstock to klasyczne sandały Milano, klapki Arizona i Madrid, kapcie Amsterdam i japonki Gizeh, które są wykonane ze skóry i materiałów tekstylnych. Linia Tatami to ręcznie szyte sandały w stylu Vintage, kolekcje Papillo odzwierciedlają aktualne trendy mody, Betula oferuje obuwie alternatywne i tańsze, a Alpro buty specjalistyczne oraz z antypoślizgowymi podeszwami. Linia Birki’s kusi odważnymi modelami pasującymi zarówno do prac w ogrodzie, szalonych eskapad za miasto oraz do strojów w stylu casual. Modele Fotoprints są natomiast ręcznie szytym, całorocznym oraz sportowym obuwiem z wymiennymi wkładkami.
Najpierw „Birki” pokochała Ameryka.
Nie wiadomo jak potoczyłyby się losy marki Birkenstock, gdyby nie spędzająca wakacje w Niemczech amerykanka Margot Fraser. Buty zachwyciły ją do tego stopnia, że postanowiła sprzedawać je w Stanach Zjednoczonych. Obuwie błyskawicznie zyskało popularność w środowiskach hipisów i studentów, a z czasem stało się częścią codziennego wizerunku amerykańskiej młodzieży, różnych specjalistów, pracowników fizycznych i osób związanych z przemysłem rozrywkowym. Europa doceniła „Birki” nieco później. W butach Birkenstock pokazuje się Madonna i Tom Cruse, a jedną z ich projektantek jest niemiecka modelka, aktorka i designerka – Heidi Klum.